مراحل و مدارک لازم برای پرداخت خسارت بیمه بدنه

نحوه دریافت خسارت بیمه بدنه یکی از موضوعات بسیار مهم برای بسیاری از خریداران این بیمه‌نامه است. زیرا بسیاری از خریداران به دلیل آگاهی نداشتن از مراحل دریافت خسارت، نداشتن مدارک کافی برای دریافت خسارت یا اقدام کردن در بازه زمانی دیرتر از موعد مقرر نتوانسته‌اند خسارت مربوطه را از شرکت بیمه دریافت کنند

سرفصل های مقاله

مراحل و مدارک لازم برای پرداخت خسارت بیمه بدنه

نحوه دریافت خسارت بیمه بدنه یکی از موضوعات بسیار مهم برای بسیاری از خریداران این بیمه‌نامه است. زیرا بسیاری از خریداران به دلیل آگاهی نداشتن از مراحل دریافت خسارت، نداشتن مدارک کافی برای دریافت خسارت یا اقدام کردن در بازه زمانی دیرتر از موعد مقرر نتوانسته‌اند خسارت مربوطه را از شرکت بیمه دریافت کنند. با توجه به اهمیت این موضوع در این مقاله همراه شما هستیم تا به بررسی این مراحل، مدارک و زمان لازم برای دریافت خسارت بیمه بدنه بپردازیم، با ما همراه باشید.

بیمه بدنه تحت چه شرایطی در تصادفات خسارات را پرداخت می‌کند؟

یکی از مهم‌ترین موضوعاتی که درباره بیمه بدنه باید بدانیم این است که بیمه بدنه تحت چه شرایطی هزینه خسارت وارد شده به خودرو در تصادفات را پرداخت می‌کند. در این باره باید گفت بیمه بدنه در چهار حالت زیر هزینه خسارت وارد شد به خودرو را پرداخت می‌کند:

۱- در حادثه تصادف راننده بیمه‌گذار مقصر شناخته شود.

۲- در حادثه تصادف راننده بیمه‌گذار مقصر شناخته نشود.

۳- در صورتی که در حادثه تصادف راننده خودروی مقصر فرار کرده باشد.

۴- در صورتی که در حادثه تصادف خودروی زیان‌دیده در دسته خودروهای گران‌قیمت باشد.

چه زمانی میتوان از خسارت بیمه بدنه استفاده کرد؟

بیمه‌گزار متناسب با پوشش‌هایی که هنگام خرید بیمه بدنه انتخاب کرده است می‌تواند از خسارت بیمه بدنه استفاده کند و خسارت وارده شده به خودرو را از شرکت بیمه دریافت نماید. البته در صورتی که در حادثه تصادف بیمه‌گزار مقصر حادثه نباشد، برای جبران خسارت ابتدا می‌بایست از بیمه شخص ثالث راننده مقصر حادثه استفاده کند و در صورتی که بیمه شخص ثالث تمامی خسارت را پرداخت نکند برای دریاقت باقیمانده خسارت از بیمه بدنه خود استفاده کند.

توصیه می شود بخوانید:

کروکی تصادف در چه زمانی نیاز است؟

مراحل پرداخت خسارت تصادفات از محل بیمه بدنه:

در تصادفی که به بیمه‌گزار به صورت کامل مقصر تشخیص داده شود یا زمانی که خسارت وارد شده به خودروی زیان دیده بیش از میزان سقف تعهد مالی مقصر باشد، بیمه‌گزار می‌تواند با طی کردن مراحل زیر خسارت را پرداخت کنید:

  • اعلام خسارت به شرکت بیمه، حداکثر ظرف ۵ روز از تاریخ حادثه
  • اعلام حادثه به مراکز پلیس انتظامی، راهور و اخذ کروکی
  • مراجعه زیان دیده به شرکت بیمه برای تشکیل پرونده
  • انتقال خودرو به تعمیرگاه مجاز یا پارکینگ شرکت بیمه
  • بازدید خودرو توسط کارشناس بیمه‌گر و ارزیابی خسارت
  • بازسازی و تعمیر کامل خودرو
  • بازدید سلامت خودرو توسط کارشناس بیمه‌گر
  • دریافت چک خسارت از شرکت بیمه

روند پرداخت خسارت در بیمه بدنه در شرکت‌های مختلف متفاوت است به عنوان مثال بعضی شرکت‌ها ممکن است پرداخت خسارت را موکول به بازسازی کامل کنند و بعضی از شرکت‌ها بلافاصله پس از بازدید، پرداخت کنند.

بیمه بدنه خودرو چه مقدار از خسارت را پرداخت می‌کند؟

در پاسخ به این سوال باید گفت بیمه بدنه تمامی خسارت وارد شده به خودرو را پرداخت نمی‌کند. و بخشی از مبلغ خسارت را متناسب با فرانشیز بیمه بدنه بیمه‌گزار می‌بایست پرداخت کند. فرانشیز بیمه بدنه درصدی از خسارت است که پرداخت آن بر عهده بیمه‌گزار خواهد بود. فرانشیز بیمه در شرکت‌های مختلف برای پوشش‌های مختلف بیمه متفاوت خواهد بود. بنابراین هنگام خرید بیمه بدنه از میزان فرانشیز بیمه در هر پوشش مطلع شوید.

به طور مثال فرانشیز بیمه بدنه در آتش سوزی ۱۰ درصد است. و این بدان معناست که در صورت آسیب دیدن خودرو بر اثر آتش سوزی پزداخت ۱۰ درصد از خسارت واردشده به خودرو بر عهده بیمه‌گزار است.

توجه داشته باشید فرانشیز بیمه بدنه در برخی از پوشش‌ها در هر بار خسارت افزایش پیدا می‌کند. در این حالت هنگام خسارت بیمه بدنه اول فرانشیز کمتر و برای خسارت‌های بعدی درصد فرانشیز بیشتر می‌شود.

حتما بخوانید:

خودروی متعارف چیست؟نحوه محاسبه خسارت خودروهای لوکس در بیمه ثالث

مدارک لازم جهت پرداخت خسارت بیمه بدنه:

  • اصل و تصویر بیمه‌نامه بدنه به همراه الحاقیه‌ها (در صورت داشتن الحاقیه)
  • اصل و تصویر بیمه‌نامه شخص ثالث
  • اصل و تصویر گواهینامه راننده مقصر
  • اصل و تصویر کارت مشخصات و شناسنامه مالکیت خودرو
  • اصل و تصویر اسناد مالکیت خودرو
  • اصل و تصویر کارت ملی بیمه‌گذار و راننده خودرو
  • ارائه گزارش مقامات انتظامی(سازشی یا غیر سازشی)​

چگونه می‌توان بدون کروکی خسارت بیمه بدنه دریافت کرد؟

در هر بار خرید بیمه بدنه تنها یکبار می‌توان بدون ارائه کروکی خسارت وارد شده به خودرو را دریافت کرد. دریافت خسارت بیمه بدنه بدون کروکی زمانی امکان پذیر است که خسارت وارد شده به خودرو جزئی باشد.

زمان اعلام خسارت به مراکز بیمه چه مدت است؟

برای دریافت خسارت از شرکت بیمه، بیمه‌گزار موظف است حداکثر ۵ روز بعد از رخ دادن حادثه به مراکز پرداخت خسارت شرکت بیمه مراجعه کند و خسارت وارد شده به خودرو را اعلام نماید. درصورتی‌که بیمه‌گزار در این زمان برای دریافت خسارت اقدام نکند می‌بایست فرآیند پیچیده‌‌ای را طی کند و به شورای حل اختلاف مراجعه کند.

برای دریافت اطلاعات بیشتر با ما در تماس باشید.